Ko čia tiek daug apie tą įdėmų klausymąsi? 🤔

Visai neseniai skambinau pažįstamam, pasiteirauti kaip jam sekasi, kaip reikalai juda. Suprantu, kad pataikiau greičiausiai ne laiku, darbo diena nors ir pasibaigusi, bet kaip žinia – viena kita minutė po darbo – normalu. Kalbant pastebėjau, o tiksliau nugirdau, kad jis “barškina” klaviatūra. Garsiai. Ir taip didžiąją dalį laiko. Tomis akimirkomis kai nutildavau ar užduodavau klausimą, kai kuriam laikui stodavo tyla, aiškiai suprasdavau, kad manęs kitame smartfono gale nesiklauso. Na, dar kartais, supratęs, kad per ilgai nesiklauso, mesteldavo man “aha, mhm…” arba “sorry, kaip?”…

Hmmm pagalvojau – nelabai malonu. Tiksliau, labai nemalonu. Tai ne tik nemandagu, bet taip pat ir laiko švaistymas. Mūsų abiejų.

Yra ne vienas būdas, kaip nesiklausyti.

Email’ų ar žinučių (messenger’yje, slack’e ar Teams’uose, t.t) rašymas pokalbio metu – tai tik vienas būdas – ledkalnio viršūnė, kaip mes nesiklausome kitų. Ir tai vyksta ne tik darbiniame, bet ir asmeniniame gyvenime. Tai vyksta kai pokalbio metu pašnekovas ima dairytis aplinkui, kai kolegos pranešimo prieš auditoriją metu imame atrašinėti ar tiesiog skroll’inti savo smartfone. Paskutiniu metu “populiarėja” naujas nesiklausymo būdas, kai pokalbio metu vienas iš pašnekovų nuolat dirsčioja į savo išmanųjį laikrodį (“suprantu”, jau kuris laikas plinta terminas “jūsų dėmesio ekonomika”, nes notifikacijas siunčia kiekviena programėlė, po kelis kartus per diena, net kai joje realiai niekas neįvyko. Tai ekonomikai, ateity, tikrai skirsiu dėmesio bent vienam straipsniui). Dažnai tai darome, šiek tiek paslapčiomis, kad kita pusė nepastebėtų, nors suprantam, kad pastebi (patys juk visada pastebim). Kai tai daroma atvirai, tiesą pasakius, gal net ir geriau, tam tikra prasme žmogus bent prisiima atsakomybę. Nesielgia kaip mažas vaikas išsitepęs visą veidą šokoladu sakydamas “ne ne, šokolado nevalgiau … šimtą metų”.

Dauguma nesusimąsto, kad jie įdėmiai nesiklauso. Dalis net ims ginčytis, kad klausosi įdėmiai, nors šimtai ženklų šaukte šaukia, kad yra atvirkščiai. Vienas iš labiausiai paplitusių pasiteisinimų – “aš gerai multitaskinu” (liet. – atlieku kelis veiksmus vienu metu). Jų klausymas pasireiškia jau minėtu “aha, mhm”, “idomu, mhm” ir panašiai, tuo tarpu kita dalis dėmesio nukreipta į vadovo laiško paskutinių eilučių skaitymą ar baigimą rašyti el.laišką. Idomu, kiek dar laiko praeis, kol multitaskinimo mitas bus sugriautas (ne mokslininkų, kurie tai senai jau atliko, bet pačios plačiosios visuomenės). Tiesa, kad vienu metu kokybiškai atlikti kelis darbus negalime, jau buvo pastebėta gana senokai, kitaip gi ir nebūtų atsiradęs posakis “Barbė devyndarbė”, pašiepiamai apibudinantis daug darbų atliekantį žmogų. Kai pokalbio metu kažką atlieki, tuo metu – pusiau girdi, pusiau atlieki. Prastai atlieki du darbus vienu metu (du nepataikyti, bet išnaudoti šūviai vienu metu).

Kodėl svarbu įdėmiai klausytis?

Jei esi vadovas ar komandos lyderis – aktyvus klausymasis, vienas svarbiausių įgūdžių, kuriuos gali įgyti (beje, kai rašau šį straipsnį – aktyvus ir įdėmus – man reiškia tą patį. Pastebėjau literatūroje anglų kalba labai mėgstamas active listening naudojimas). Būdamas aktyviu klausytoju, išgirsi ką tau sako tavo komandos nariai, tavo paties vadovas ar klientai, ar bet kas kas pakliūna į tavo bendravimo akiratį. Kas diena priimame eilę sprendimų ir jų kokybė priklauso nuo informacijos, kurią turime, kokybės. Įdėmiai nesiklausydamas, turi pusėtinos kokybės informaciją. Puiku, jei likimas tau palankus ir sprendimų rezultatai susiklosto tinkamai, bet įsivaizduok kokių rezultatų galėtum pasiekti, turėdamas kokybiškesnę informaciją? Jau net nekalbu, kad norint būti formaliu ar neformaliu lyderiu, sunkiai pavyks tai pasiekti, nes gebėjimas išklausyti ir lyderystė yra tiesiogiai susiję – kuo geresnis vienas, tuo geresnis ir kitas.

“Turiu daug darbų (visada)”, “Dabar prioritetas kas kita” ar gal net “Man sunku sutelkti dėmesį” – sakysi. Aktyviai, įdėmiai klausyti – yra įgūdis. Kaip ir visus kitus įgūdžius, jį reikia treniruoti ir praktikuotis. Savaime pats jis neatsiranda. Kaip ir norint įgyti bet kokį įgūdį – būtina sąmoningai sau pasakyti “Aš noriu tapti geresniu klausytoju”. Ir nuo tos akimirkos – nustok rašyti žinutes kai bendrauji su kitais, nustok žiūrėti televizorių ar bet ką kitą ką darytum pokalbių metu. Nustebsi kaip retai taip darai. Vienas svarbiausių dalykų – nepaisant to, kad tai paprasta suprasti, tuo pačiu tai įgyvendinti nėra lengva. Tačiau, kaip ir visuose įpročiuose, pradedame nuo aiškumo.

Aktyvaus klausymosi nauda

Būdamas koučingo specialistu – klausymasis vienas iš pagrindinių (svarbiausias iš visų) procesų, kuriais užsiimu. Koučingo užsiėmimų metu klausau ne vien tai ką sako klientas, bet lygiai taip pat ir ko nepasako, ką palieka tarp eilučių. Vesdamas koučingo užsiėmimus, pats dalyvaudamas juose kliento kėdėje, bei apskritai stebėdamas aplinkinį pasaulį vis labiau pastebiu, kokia iš tiesų reta dovana yra būti pilnai išklausytam ir IŠGIRSTAM. 

Jei esi vadovas, skirtingai nei koučingo specialistui, tavo ir tavo komandos narių partnerystė tęsiasi ilgiau ir dažniau. Tu padedi komandos nariams augti ir pasiekti savo tikslų. Kad jie išnaudotų savo potencialą, tau neabejotinai prireiks aktyvaus klausymosi. Jei esi komandos narys, aktyviai klausydamas gali greičiau ir efektyviau įsisavinti informaciją, kuria dalinasi tavo pašnekovas ir taip greičiau pasiekti savo tikslus.

Svarbiausia, kad gebėdamas aktyviai klausyti, būsi tas su kuriuo kitis norės kalbėtis ir dalintis informacija. Prieš savaitę skaičiau straipsnį apie buvusį JAV prezidentą Bilą Klintoną. Pasirodo jis buvo taip išlavinęs savo aktyvų klausymąsi, kad visi kas su juo bendraudavo pasijusdavo, kad Bilui tuo metu neegzistuodavo daugiau niekas pasaulyje. Nesvarbu ar kalbėdavo su kitos šalies prezidentu, svarbiu savo partijos atstovu ar eiliniu savo rinkėju iš gatvės. Visas dėmesys būdavo į pašnekovą. Jei taip galime gauti kokybiškiausią informaciją apie/iš mūsų pašnekovą/o – ar neverta investuoti į šį įgūdį?

Kiekvienas galim rasti savo sėkmės formulę, tereikia užsimerkt ir šiek tiek pagalvot…