Ups … komanda atsisuko prieš mane

Tu – komandos lyderis ar lyderė. Įtariu, kad galvoji, jog tavo komanda niekada neims ir neatsisuks prieš tave. O, bet, tačiau … vieną dieną visgi gali imti ir tai nutikti. Priežastys gali būti labai įvairios – charizmatiškas komandos narys, neformalus lyderis ar lyderė, tiesiog pradėjo pykti ant tavęs, o gal paveldėjai (ar nejučia pats susikūrei) blogą, neaiškią situaciją ar galų gale tavo įgyvendinto pokyčio drama, kaip virusas, paplito po visą departamentą . Kad ir kokia būtų toji priežastis – tai ir labai nemalonu, ir demoralizuoja. Pajusti jog komanda sukilo – prieštarauja tavo sprendimams ar tiesiog  nebeįtraukia tavęs į procesus ir sprendimus, kuriuose turi dalyvauti nėra faina.

Esant tokioje situacijoje, labai svarbu, nuspręsi daryti ir ko nedaryti. Būdų ir kelių yra labai daug – kiekviena organizacija ir komanda labai skirtingos. Išnagrinėjęs eilę konfliktų valdymo literatūros, pasidalinsiu tuo ką atradau. Kviečiu, kad apmąstytum ir nuspręstum, kas tau tinka.

PRIPAŽINK KAD YRA PROBLEMA

Tai bus sunkiausia dalis ir taip pat tai bus pradžia. Surink komandą ir pripažink, kad dabartinė situacija nėra normali ir, kad ją būtina keisti. Naudingiausia sukviesti komandos narius, kaip galima greičiau – kuo ilgiau delsi, tuo sunkiau bus ištaisyti situaciją. Pokalbio metu elkis atvirai ir kalbėk tiesiai šviesiai, ir visais būdais venk nenuoširdaus bendravimo. Nuoširdi komunikacija – pirmasis žingsnis norint susigrąžinti savo lyderystę.

ATRASK PRIEŽASTĮ

Svarbu suprasti priežastį, dėl kurios kilo dabartinė situacija. DĖMESIO! Noriu pabrėžti ir perspėti, kad neužsiveltum per ilgai šiame žingsnyje. Tai kas įvyko, jau įvyko – praeities nebepakeisi ir jos neperrašysi. Ką gali pakeisti – ateitis. Kviečiu paklausti komandos, kas jų manymu galėtų būti pagrindinė priežastis. Tai gali būti ypač nemalonu ir nepatogu, tačiau raktinis veiksmas – nesigink ir nesiteisink, ir jokiu būdu neprieštarauk. Net jei komandos nariai, kažko ir nesuprato, jie turi tam pilną teisę.

ĮTRAUK VISUS IŠREIKŠTI SAVO NUOMONĘ

Leisk komandos nariams išsisakyti, išlieti visas nuoskaudas ir nepasitenkinimus. DĖMESIO priminimas: jokiu būdu neprieštarauk – tiesiog leiski viskam išeit į eterį. Jei komandos nariams kyla problemų dėl tavęs, pakviesk juos kreiptis į tave, ir būtinai pademonstruok savo pasirengimą juos išklausyti ir išspręsti tuos iššūkius. Visa tai taps pamatu padėsiančiu išspręsti problemą ir svarbiausia padės išvengti jos pasikartojimų ateityje.

PRISIIMK ATSAKOMYBĘ

Daugelis sėkmingų žmonių turi įprotį ir norą visada laimėti, tad šis žingsnis jiems yra sunkiausias. Dar sunkiau kai nuoširdžiai galvojama, kad nieko blogo nebuvo atlikta. Ir jei jau taip nutiko, kad pakankamai žmonių tau sako, kad yra problemų kaip komandai vadovauji, komunikuoji ar dirbi – prisiimk už tai atsakomybę. Lyderystė – ne tik atsakomybė už tai kas yra teisinga ir tikra, bet ir už tai kaip kiti suvokia tavo lyderystę. Šis žingsnis, bus esminis susigrąžinant lyderio ar lyderės vaidmenį. Išsiugdyk savininkiškumo jausmą ne tik pergalėms, bet ir nuopoliams. Tai situacija, kurioje turi dar vieną progą parodyti, koks puikus esi lyderis ar lyderė. Priimk grįžtamąjį ryšį kaip dovaną, kuri padės tau tobulėti ir augti.

PAPRAŠYK PAGALBOS

Šis etapas, bus ne mažiau lengvesnis, nei prieš tai buvęs ir tuo pačiu jis vienodai svarbus, bei kuriantis vertę. Seniai jau sugriautas mitas, kad pagalbos prašymas yra silpnumo ženklas. Praėjusio šimtmečio lyderis herojus, viską žinantis ir viską galintis vienas pats – dabartiniame XXI a. kontekste – nebeveikia. Prašydamas pagalbos savo kolegas paversi sąjungininkais ir partneriais, bei pademonstruosi stiprybę ir siekį išnaudoti visus tau pasiekiamus išteklius. Bonusas šioje vietoje – kolegos pastebės tave dalinantis lyderyste. Tavo sėkmingos lyderystės vienas iš rodiklių – kiek kitų sėkmingų kolegų tu išugdei.

SUSITELK Į SPRENDIMĄ

Net ir pačios didžiausios ir nedėkingiausios problemos turi sprendimą. Dabartinė situacija, nors ir yra nemalonus iššūkis, tam tikros jos dalys visgi veikia. Pagalvok ir nuspręsk, ką gali pernaudoti atkartojant, ir ką verta pašalinti ar pakeisti. Įtraukdamas komandos narius į procesą, apsvarstyk ir jų pasiūlymus. Jie gi toje pačioje aplinkoje kaip ir tu, gali tau padėti užmesti platesnį galimų sprendimų tinklą. Jei nuspręsi įvesti pokyčių, būtinai tuo pasidalink su kitais, leisk jiems pamatyti, kad tu keitiesi (ypatingai tuo atveju jei pasinaudojai kitų patarimais ar pasiūlymais. Duok jiems žinot, kad jie – tavo pokyčių bendraautoriai). Turėk omeny, kitų supratimas, kad keitiesi, jų akyse ateina ženkliai vėliau, nei realūs tavo pokyčiai. Pasitelk visą kantrybę ir tęsk pokyčius. Nėra nieko geriau, kaip reguliariai kolegų klausti “Kaip man sekasi … x ?” ir pasidalinti pokyčiu x, kurį nusprendei įvesti. Tai sumažins atstumą tarp realaus pokyčio ir supratimo apie jį kitų akyse. O kaip žinia kiekvienam iš mūsų – supratimas (teisingas ar ne) ir yra mūsų realybė (angl. Perception is reality)

IŠNAUDOK KOUČINGĄ

Yra įvairių koučingo specialistų besispecializuojančių skirtingose srityse ir temose – išmėgink juos, ieškodamas kelio atgal į ramesnius komandos vandenis. Dirbdamas kartu su koučingo specialistu, komandai parodysi, kad nenumoji rankos ir sieki augti, bei kad esi pasiryžęs išspręsti dabartinę ir ateities situacijas. Kartu su juo atrasi naujus būdus kaip prieiti prie esamos situacijos ir tuo pačiu turėsi palaikantį ir neleidžiantį nukrypti partnerį.

Taigi, ką pasirinksi, kai komanda nusisuks nuo tavęs? Nusisuksi nuo jos taip pat ar atvirkščiai nuspręsi atsisukti į ją? 🚀

•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•-•

Aš Marius, tarptautinės koučingo federacijos (ICF) narys, koučingo specialistas.

Įprastai dirbu su ką tik, pirmą kartą, tapusiais vadovais, jų transformacijoje iš specialisto į vadovą ar vadovais norinčiais žengti laiptelį aukštyn. Pačioje pokyčio kelionės pradžioje kyla daugiau klausimų, nei regis gauni atsakymų.  Pradžia gali būti varginanti patirtis…tačiau nebūtinai. Jei nori turėti lyderystės kelionės partnerį – kviečiu susisiekti ir išmėginti koučingą. Rezervuok intro užsiėmimo laiką čia.